Az online vásárlás egyik sarokköve, hogy a termék, amit megrendelt valaki a laptopjánál ücsörögve, legyen raktáron és a megrendelési időn belül meg is érkezzen a vásárlóhoz. Elképesztően nagy a verseny ezen a területen, és az győz, aki gyorsabb, pontosabb és olcsóbb. A jól kidolgozott webshop logisztika ma már elengedhetetlen, ha online kereskedelemmel foglalkozol. Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy milyen részletei vannak a logisztikai folyamatnak és hogy milyen előnyökkel jár a vállalkozásodra optimalizált logisztika.
Mit jelent a webshop logisztika?
Ha felépítettél egy jól működő webshopot, úgy tudod megtartani a vevőket, ha olajozottan működik a logisztikai háttered is. Vagyis ha egy vevő lecsap egy termékre, akkor az nálad (vagy az általad megbízott cégnél) raktáron van és rövid időn belül a vásárló át is veszi a futártól.
A vevő számára a logisztikai folyamat gyakran láthatatlan, viszont ha rosszul, lassan, pontatlanul működik, az rossz fényt vet a cégedre, akármilyen szuper a terméked. Ezért fontos, hogy a beszállítástól a raktározáson át a kiszállításig és az esetleges visszaszállításig képben legyél a folyamatokkal, akkor is, ha nem te, hanem egy másik cég végzi a logisztikai munkát.
A sebesség és a pontosság mellett az ár is nagyon fontos eleme a kiszállításnak. A jelenlegi vásárlási tendenciák szerint a vevők nem akarnak többet fizetni a gyorsabb kiszállításért, így az a cég fogja megnyerni a versenyt, amelyik olcsóbban szállítja ki a kért terméket.
Milyen részekre tagolható a webshop logisztika?
Beszállítás
Az áru beérkezik a világ valamelyik pontjáról, dobozban, raklapon, ahogy előzetesen megbeszéltük.
Betárolás
Az árut át kell venni a fuvarozótól és bevinni a raktárba. Ezt a folyamatot dokumentálni is kell.
Bevételezés
A beérkező termékeket tételesen ellenőrzni és azonosítani kell. Össze kell vetni a szállítólevélen található mennyiségekkel, és rögzíteni a készletszintváltozást. Ha nincs felcímkézve a termék vagy nincs hozzá használati utasítás, ilyenkor érdemes csatolni hozzá.
Raktározás
Az optimális logisztika egyik legfontosabb összetevője a megfelelő méretű és kialakítású terület, ahol az árut raktározni tudod. Fontos, hogy az áruforgalom növekedését, csökkenését folyamatosan monitorozzuk, hiszen ennek függvényében kell a raktárkapacitással számolnunk. Ha nő a raktárkészletbe fektetett tőke, nő a kockázat, ezért különös figyelmet kell fordítani a termék megóvására. Ha kiszervezzük a logisztikát, olyan vállalkozóval érdemes szerződnünk, amelyik nemcsak teljes körű felelősséget vállal az általa raktározott termékekre, hanem flexibilis, az áruforgalmunknak megfelelő területet biztosít számunkra.
Megrendelések feldolgozása
A megrendelést egy szoftver használatával érdemes sorrendbe állítani és egy számlázó program segítségével mellékelni hozzá a számlát. A számla kiállítása természetesen a komissiózás és a csomagolás után is lehetséges.
Komissiózás vagyis a termékek összeválogatása
A megrendelés feldolgozása után ki kell válogatni a raktárból a megrendelt termékeket. Akkor van szükség komissiózásra, ha többféle árufajtát, árucikket rendelnek.
Csomagolás
A kiválogatott termékeket ezután biztonságos csomagolásba kell helyezni. Válasszunk az adott terméknek vagy termékeknek megfelelő méretű dobozt, törékeny csomag esetén bugyoláljuk bubuorékfóliába a terméket, és ha szükséges, kitöltő anyag segítségével óvjuk a terméket az ütődéstől, surlódástól.
Ha nagyobb volumenben gondolkozol és fontos a minden részletre kiterjedő arculat, rendelj tőlünk egyedi dizájnnal megtervezett, a céged logójával ellátott dobozokat.
Előkészítés a szállításra
Ha kész a csomag, csatolni kell hozzá a kiszállításhoz szükséges dokumentumokat, ezután raklapon vagy külön egységcsomagonként elő kell készíteni a szállításra.
Árukiadás, kiszállítás
Amennyiben a teljes logisztikai folyamatot a saját cégünk végzi, az áru kiszállítása jelentős költséget jelent. Saját gépkocsiparkot kell fenntartani, megfelelően képzett, pontos futárokat kell alkalmaznunk, akik munkájuk során a cégünket is képviselik. Érdemes ebben az esetben is megfontolni a kiszervezést: a külső partnerrel való együttműködés során figyelembe tudjuk venni az áruforgalmunkat és nem kell gondoskodni egy teljes gépjárműpark fenntartásáról.
Visszaszállítás, utánvétel
A kiszállítási folyamat több ponton is meghiúsulhat: a vásárló által jelzett szükséges információ nem jut el a futárhoz (pl. pontosan hogy jut be a kapun), nincs otthon a vevő, nem veszi fel a telefont, dugó, vagy váratlan forgalmi helyzet miatt nem lehet időben kézbesíteni a csomagot stb. Ha valami miatt nem sikerült a kézbesítés, gondoskodni kell a visszaszállításról és ennek dokumentálásáról.
Ha utánvétellel vásárolta a vevő a csomagot, akkor el kell számolni a szállító cég és a webshop között. Az utánvétellel járó összeg átutalásának rendszerességéről is érdemes előre megállapodni a fulfillment céggel.
Milyen cégeknek lehet kiszervezni a webshop logisztika folyamatait?
A fulfilllment kifejezést ma már leggyakrabban azokra a cégekre használják, amelyek átveszik a webshoptól a logisztikai folyamat fázisait. Ezek a cégek komplex szolgáltatást nyújtanak, fejlett szoftveres háttérrel rendelkeznek, amivel hozzá tudnak kapcsolódni a webshop CRM-rendszerével (Customer Relationship Management – ügyfélkapcsolat-kezelés), így közvetlenül rálátnak a megrendelésekre. A fulfillment cégek az LMD (last mile delviery) vagyis „az utolsó kilométerig” szolgáltatással kifejezetten vásárlóorientált hozzáállással vállalják a feladatokat a bevételezéstől a raktározáson keresztül egészen a vevő ajtajáig való kiszállításig.
A másik kifejezés, amivel találkozhatunk, a dropshipping. Ilyenkor a webshop kereskedőjének nincs raktárkészlete, vagyis ha befut a vevőtől egy rendelés, akkor webshopnak meg kell rendelnie a terméket egy nagykerből, ezután gondoskodni kell a kiszállításról. A dropshipping előnye, hogy nem kell hozzá raktár, kisebb a felraktározott termékben álló tőke kockázata, hátránya, hogy lassabb, mint az LMD és minimális bevételt lehet belőle profitálni.
Milyen előnyei vannak a jól felépített webshop logisztikának?
A jól felépített és a céged aktuális áruforgalmára optimalizált webshop logisztikával költséghatékonyan tudod raktározni és szállítani a csomagokat. És ami még fontosabb: az olajozottan működő szolgáltatással bizalmat keltesz a vásárlóban, ezzel pedig megelőzheted versenytársaidat.
Milyen hátrányokkal járhat a webshop logisztika hiánya?
A statisztikák szerint a magyar gazdaság legfontosabb tényezői a KKV-szektorból kerülnek elő. Viszont fontos tudnunk, hogy ezeknek a vállalkozásoknak több mint a fele megy tönkre az első két évben. Ennek oka az átgondolatlan üzleti és marketi terv és a logisztikai rendszer akár teljes hiánya. Vagyis egy frissen induló webshop esetében elengedhetetlen feladat, hogy végiggondoljuk a logisztikai folyamatokat.
Milyen napi csomagszám felett van feltétlenül szükség a logisztikai folyamatok kézbentartására?
A logisztikai folyamatok kézbentartása nem csomagszám függő, hiszen minden egyes csomag raktározásáról, kiszállításáról stb. gondoskodni kell. Inkább az a kérdés, hogy mikor érdemes kiszervezni a webshop logisztikát. Ezt a kérdést akkor is érdemes feltenni, ha már bejáratott saját rendszerünk van: könnyen lehet, hogy egy kiszervezéssel könnyebb, egyszerűbb és költséghatékonyabb lesz az üzletmenetünk.
A kisebb webshopok számára azért lehet előnyös a kiszervezés, mert így a vevőszerzésre, marketingre, növekedésre tudnak koncentrálni, a nagyobb cégek pedig a saját logisztikai rendszer kötöttségétől szabadulhatnak meg, ha egy profi fulfillment cégnek szervezik ki a logisztikával járó nyűgöket.
A webshop logisztika a sikeres webkereskedelem kulcsa. Célja, hogy a megrendelt termék minél hamarabb eljusson a raktárból a vevőhöz. Gyakran külső cégek vállalják ezeket a munkafolyamatokat.
Beszállítás, betárolás, raktározás, megrendelések feldolgozása, termékek összeválogatása, csomagolása, kiszállítása, számlázás, visszaszállítás.
Ha nincs rá kapacitásunk, érdemes kiszervezni a logisztikai feladatokat és áruforgalomra optimalizált raktározási szolgáltatást kérni.