Az elmúlt években rekordsebességgel terjed az internetes kereskedelem, egyre újabb és újabb webshopok jönnek létre és nagyon népszerű lett a termékek online rendelése. A webshopok tulajdonosai nagyon hamar szembesülnek egy fontos problémával: mibe is csomagoljam a termékeimet? Hogyan nézzen ki, miből készüljön, mekkora legyen a doboz, amiben a vásárlóm megkapja a termékét. Mire kell figyeljek a csomagolás tervezésekor? Nem könnyű kérdések ezek, de az alábbiakban próbálunk segítséget nyújtani néhány ötlettel vagy szemponttal a kreatív és hatékony webshop csomagolás kiválasztásához. Ez a marketing terv egyik fontos eleme is, aki erre nem fektet elég hangsúlyt, az könnyen lemarad a versenyben és nehezebben tűnik ki a versenytársai közül.
1. Legyen figyelemfelkeltő a külső megjelenés
Az első dolog, amivel a vásárlónk találkozik, az nem az általa megvásárolt termék, hanem a doboz, amiben megkapja. Sokan hetente vagy akár naponta több webshop csomagot is rendelnek. Fontos, hogy rögtön felismerjék honnan kapták azt és tudják, hogy mit is rejt a doboz. Az az elsődleges cél, hogy megragadjuk az ügyfél figyelmét arra a néhány másodpercre, ami a csomag kézhezvétele és a kibontása között telik el. Ezen pillanatok kihasználásához fontos, hogy a csomagolás eredeti, kreatív és feltűnő legyen és megmaradjon a vásárlónk memóriájában. Nincs feltétlenül szükség egyedi formájú dobozra, vagy rikító színekben pompázó csomagolásra. Bőven elég, ha a kartondoboz felirata kreatív és egyedi és ezzel emelkedik ki a versenytársak közül.
2. Tegyük kreatívvá a csomag belső kialakítást
A csomagolás belső kialakítását is érdemes átgondolni. Sokszor csak egy sima barna kartondobozt nyitnak ki a vásárlók, ami kizárólag a terméket tartalmazza. Ezt a mozzanatot tehetjük élménnyé, ha a dobozba a márkánk stílusának megfelelő színű papír térkitöltőt, esetleg színes selyempapírt vagy más anyagot helyezünk. Lehetőség van arra is, hogy egyedi gyártású dobozokat használjunk, amelyek belül is nyomtatottak. A kicsomagolási élmény ezzel tovább fokozható és egészen különleges pillanatokat okozhatunk a vásárlóknak. A csomagolás belsejének megtervezését még csak nagyon kevés webshop alkalmazza, könnyen kitűnhetünk egy jól kialakított és kreatív dobozzal.
3. Kérjünk vásárlói értékelést
Az e-kereskedelemben létfontosságú a pozitív vásárlói visszajelzés. Próbáljuk meg felhívni a vevőink figyelemét, hogy értékeljék a megvásárolt árut, adjanak pozitív hozzászólásokat. Erre kitűnő alkalom lehet a csomagolás kibontásának a pillanata. Ragasszunk matricát a termékre vagy éppen a doboz belső részére a webshop üzenetével. Esetleg helyezzünk el kérést külön kis papíron a kartondobozban. A termék használatbavétele után már nehezebb lehet a vásárlók figyelmének megragadása. Tanácsos utalni a kérésünkben, hogy pontosan hol, milyen internetes felületen kérjük a vásárlói visszajelzést.
4. Tegyünk ajándékot a csomagolásba
Számos felmérés bizonyítja, hogy a webshop vásárlók mintegy fele várja és örül is, ha a csomagolásban rejtett ajándékot talál. Nem kell semmilyen költséges vagy bonyolult dologra gondolni. Elég lehet egy matrica, egy kupon további vásárlásokhoz vagy éppen egy termékminta. Szépségápolási termékeket forgalmazó webshopok gyakran küldenek mintákat olyan termékeikről, amelyekről feltételezik, hogy a vásárlót érdekelhetik. Ugyanakkor egy minimális értékű ajándék a webshop logójával ugyanolyan örömteli lehet a csomag kibontójának a számára. Az e-kereskedelemnek ez a marketing eszköze jelentősen növeli a márka iránti hűséget és újbóli vásárlásokra ösztönöz.
5. Tegyük széppé a csomagolást, hogy a vásárló ne dobja ki
Egyes webshop csomaglások azt a taktikát alkalmazzák, hogy attraktív kartondobozban küldik a termékeiket. Ezeket sok vásárló sajnálja kidobni és elteszi azokat későbbi használatra. Lehet, hogy a doboz tárolási célokat fog szolgálni a lakásban, vagy éppen csomagküldéshez használják majd. Nem szükséges drága doboz ilyen célra, bőven elég, ha a dobozunk külső oldala vonzó és szép. Helyezzük el a dizájnban a saját logónkat, de ügyeljünk a harmóniára. Ne a logó dominálja a dobozt, hanem az attraktív minta, ami miatt megtartják az a vásárlóink. Ha így teszünk, könnyen lehet, hogy évek múlva is egészen szokatlan helyeken találkozunk a csomagküldő dobozainkkal.
6. Használjunk kifordítható csomagolást
A webshop csomagolás egyik kreatív megoldása lett az elmúlt években a kifordítható csomagolás alkalmazása. Ebben az esetben olyan kartondobozt használjunk, amelyik könnyen szétszedhető és kifordítva is összeállítható. Önzáró csomagküldő dobozt érdemes használni, hogy a vevők roncsolás és szakadás nélkül tudják kibontani azt. Lehetőleg minta csak a doboz külső részén legyen, így kifordítva egy sima barna vagy fehér dobozt kaphatunk. Ezt a dobozt a vevőn azután már saját célra használhatja. Például postai csomagokat küldhet benne úgy, hogy a logónk a doboz belső felén virít. Érdemes egy rövid üzenetet mellékelni a kartondobozban, amely leírja, hogy az kifordítva is használható. Biztosak lehetünk benne, hogy sok vásárló ezt az újrafelhasználást sok környezettudatos vásárló értékelni fogja majd.
7. Csomagoljunk újrahasznosítható dobozokba
A növekvő környezetszennyezéssel egyre több vásárló támogatja az újrahasznosítható csomagolás alkalmazását. Manapság mindenki ismeri a műanyagok környezetre gyakorolt negatív hatásait, de a hullámpapír dobozokat környezetkímélő megoldásnak tekintik. Sokak szemében a műanyagok túlzott használata negatív képet festhet a csomagolásról és így a márkáról is. Kerüljük el, hogy a túl sok vagy éppen nem lebomló, újrahasznosítható csomagolóanyag miatt rossz vélemény alakuljon ki a webshopról. Ezt biztosan elkerülhetjük a részben újrahasznosított alapanyagból készülő barna kartondobozok alkalmazásával. Csomagoljunk hullámpapír alapanyagba és jelezzük is a dobozunkon, hogy mi elkötelezettek vagyunk a környezetbarát csomagolás alkalmazásában.
8. Használjunk egyedi ragasztószalagokat
Amennyiben a termékünket nem szeretnénk egyedileg nyomtatott dobozban szállítani, csupán egy sima barna kartondobozt is használunk. Egy webshop csomagolás ebben az esetben is egyedivé tehető. Használjuk olyan ragasztószalagokat, amelyeken a logónk vagy a webshoppunk üzenete van és máris különlegessé varázsoltuk a dobozt. Nagyon hatékony lehet ez a megoldás, ha sokféle méretű terméket értékesítünk. Ekkor tegyük az árut költséghatékony tető-fenék-lapolt (TFL) dobozba és zárjuk le azt saját márkás ragasztószalagunkkal. Esetleg használhatunk egyedileg nyomott matricákat is a záráshoz, azzal még különlegesebbé és egyedibbé változtathatjuk a csomagolásunkat.
Legyen szó bármilyen webshop csomagolásról a Buda Doboz csapata örömmel elkészíti a szállításhoz szükséges dobozokat akár egyedileg nyomott, akár nyomatlan kivitelben is.