• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
Budadoboz Kft.

Budadoboz

  • Rólunk
  • Kartondoboz
  • Tároló doboz
  • Csomagküldés
  • Költözéshez
  • Süteményes doboz
  • Egyedi gyártás
  • Papírdoboz
  • Térkitöltő
  • Blog
  • Kapcsolat

Flat design

Hajmási Gábor · 2021. szeptember 10. ·

Az elmúlt tíz-tizenöt év a flat design világhódító útjáról szólt. Talán nem is vesszük észre mennyire átszövi a mindennapjainkat és mennyi helyen találkozhatunk vele. Ott van a mobiltelefonok kijelzőin, a használati utasításokban, céges logókban és a csomagolásokon is. De ha ennyire elterjedt és hétköznapi dologról van szó, érdemes megismerkedni vele részletesen is. Hogyan jött létre, mi a története és persze milyen szabályok szerint épül fel a flat design? Milyen előnyei és hátrányai vannak és mi lehet a jövője? Az alábbiakban ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.

Mi is az a flat design?

Pontosan az, aminek mondja magát: lapos ábrák és grafikák. Olyan megjelenítési forma, amelyben nem találkozhatunk 3D képekkel, hanem alapvetőben síkban látunk mindent. A 2D hódít és eltűnnek a felesleges árnyékok és színátmenetek. Nincsenek térhatású grafikai megoldások, realisztikus rajzok, hanem az egész ábra egy sík lapra költözik. Eközben a színek teltek és tömörek, erősen kontrasztosak. Szöges ellentétben áll a szkeuomorfizmussal, amelynek pont az a lényege, hogy térhatású, valósághű grafikai megoldásokat alkalmaz. A flat design lényege az egyszerűség, átláthatóság és sallangmentesség. Természetesen nem egy pillanat alatt, mindenféle előzmény nélkül jött létre, hanem komoly előképei vannak az elmúlt évszázadból.

A flat design előzményei

Mint minden valamirevaló új stílus vagy éppen grafikai irányzat ez sem a semmiből termett. Komoly és neves művészek és tervezők tették le az alapjait jónéhány évtizeddel ezelőtt. A gyökerek az 1920-30-as évek Németországáig és Oroszországáig nyúlnak vissza, érdemes például megemlíteni a Bauhaus építészeti irányzatot. Ez minimalista hozzáállásával minden felesleges elemtől megszabadította az épületeket, a haszontalan díszítések helyét átvette a funkcionalitás. Domináltak a geometrikus formák, tiszta vonalvezetés és világos színek.

flat design

A flat design közvetlen előzménye viszont inkább Svájcban keresendő. A II. világháború után ebben az országban alkottak valami egyedit, ami a nyugati és keleti hatások eredőjeként született. A design területén megszületett az úgynevezett svájci stílus. Ez a grafikai megoldás az olvashatóságot helyezte a középpontba, a képek készítésekor rács-stílust alkalmazott, gyakoriak voltak az aszimmetrikus megoldások. A tartalom világosan, egyértelműen épült fel, egyszerű, de hangsúlyos tipográfiai elemeket alkalmazott. A svájci stílus egyik legismertebb megjelenési formája a Helvetia betűtípus, amely nevében is utal az alpesi országra. A mai szövegszerkesztők egyik kedvelt betűtípusa, az Arial is ezen alapul.

Megjelenése a XXI. Században

Igazi térnyerését a számítástechnikai eszközök elterjedése, azon belül is az okostelefonok térhódítása hozta el. Az 1990-es években elérhetővé váltak a számítógépek a széles tömegek előtt is. Ez azt is jelentette, hogy a használatukat és a funkcióikat könnyen megérthetően kellett elmagyarázni, bemutatni az embereknek.

A gyakorlatban ez úgy valósult meg, hogy a való életben is létező dolgokat a gépek a valóságnak megfelelően próbáltak megjeleníteni. A naptár számítógépes ábrája olyan volt, mint egy igazi naptár, az óra ábrája egy igazi órára hasonlított. Ezt hívjuk – már emlegetett módon – szkeuomorfizmusnak. Az emberek felismerték a naptárat és tudták, hogy arra kattintva egy naptár fog megnyílni. Az ábrák ennek megfelelően, a lehetőségek határain belül, valósághűek voltak. Elterjedt a 3D megjelenítés, az árnyékok használata, a színátmenetek alkalmazása. Az új évezred első évtizedének közepére azonban már annyira a mindennapjaink részévé vált a különböző monitorok és kijelzők használata, hogy erre nem volt szükség. Ma már mindenki felismeri a naptár ikont anélkül is, hogy pontosan úgy nézne ki, mint egy papír alapú naptár.

Ez lehetővé tette egy új design kialakulását, de az igazi lökést az okostelefonok térhódítása hozta el. A különböző képernyőméretek szükségessé tették a reszponzív (vagyis alkalmazkodó) design megoldásokat. Az ábráknak alkalmazhatónak kell lenniük egészen kicsi és egészen nagy képernyőn is, torzulások, minőségromlás nélkül. A szkeuomorf megoldások nem erről voltak ismertek, a bonyolult 3D ábrákat, árnyékokkal és összetett textúrákkal nehéz volt különböző méretben jól megjeleníteni. Az első flat design megoldás a Microsoft alkalmazta a Zune nevű lejátszójánál 2006-ban, de az igazi térhódítására még várni kellett néhány évet. 2010-ben megjelent a Windows Phone 7, majd a Windows 8, amely már szélesebb körben tette ismertté ezt a megoldást. Az igazi nagy áttörés 2013-ban következett be, amikor az Apple is elkezdte használni a flat design elemeket. Egyszerűsége, átláthatósága miatt nagy siker lett és a mobiltelefonokról, számítógépek monitorairól hamar átterjedt az élet más területeire is.

Flat design a csomagolásoknál

A világhódító útját, tehát az okostelefonoknak köszönhetjük. Ahogy a telefonok a mindennapjaink részévé váltak és megnőtt a képernyőjük előtt töltött idő, egyre jobban hozzászoktunk az ilyen grafikai megoldásokhoz. Ez szükségszerűen hozta magával a következő lépést: a flat design megjelent a mindennapi élet más területein is. A cégek elkezdték a saját logóik megtervezésekor a flat design elemeit használni, egyre több olyan logó született, amely már a 2D alapelvek mentén került megalkotásra. Innen már csak egy ugrás volt, hogy a logót elhelyezzék a termékek csomagolásain. Ha pedig egy flat design logó kerül egy kartondobozra, akkor onnan már csak egy kis lépés, hogy az egész csomagolás ilyen elvek mellett készüljön.

Természetesen a csomagolásokon nem terjedt el olyan mértékben, mint a mobilok esetében, de erre nincs is szükség. Míg az informatikában alapvetően praktikus okok miatt jött létre a flat design, a csomagolástervezésben nincs erről szó. Itt csak egy a számtalan grafikai irányzat közül, amelyet egy mai tervező választhat, ha új csomagolást kell megalkotnia. Jól kiegészíti az egyéb megoldásokat, miközben új lehetőséget és új színeket visz a csomagolástechnikába.

Hogyan változik? Mit hoz a jövő?

Mint az élet számtalan területén, a flat design esetében is előfordult, hogy akkor is használták, amikor az nem volt indokolt. Máskor meg túlságosan is mereven alkalmazták a szabályait és így nem eléggé felhasználóbarát megoldások születtek. Részben erre válaszul született meg a material design, amit szoktak „anyagszerű” megjelenítésnek is fordítani. Lényege, hogy a szigorú 2D szabályrendszerrel némileg szakítva bizonyos elemeket újra felhasznál a szkeuomorfizmusból. Újra megjelennek a rétegek és az árnyékok és térhatásúvá válnak az ábrák és nagyobb figyelmet szentel az animációknak is. Mindeközben természetesen nem távolodik el a flat desgntól, annak egyszerűsége, praktikuma mindent áthat. A material design tehát egy nagy adag flat design, a szeuomorfizmus legfontosabb elemeivel ötvözve, de végig szem előtt tartva a felhasználóbarát megjelenítéseket.

A flat design elemei

Érdemes összefoglalni, hogy milyen jellemzői vannak a flat design alapján létrehozott grafikáknak:

  • a formák és elemek egyszerűsége
  • minimalizmus
  • funkcionalizmus
  • olvasható és merészen alkalmazott tipográfiai megoldások
  • világos és szigorú vizuális hierarchia
  • gyors felismerét segítő erős kontrasztok
  • texttúrák, bonyolult formák és színátmenetek hiánya
  • rácsszerkezet és geometriai megközelítés
Mi az a flat design?

A flat design egy olyan grafikai megjelenítési mód, amely alapvetően 2D ábrákat használ, térbeli megjelenítés, színátmenetek és árnyékok nélkül.

Miért jött létre a flat design?

Az okostelefonok elterjedésével együtt alakult ki, bár számos előképe volt a XX. századból. A reszponzív, mobilok esetében alkalmazható design megoldások tették szükségessé a megjelenését.

Melyek a flat design jellemzői?

Minimalista és funkcionalista megjelenés, térbeli ábrák és árnyékok hiánya, rácsszerkezet, geometriai megközelítés, hangsúlyos és olvasható tipográfia, egyszerű formák és elemek.

Uncategorized

Elsődleges oldalsáv

 

Hullámpapír dobozokat álmodunk, tervezünk, gyártunk és szállítunk a megrendelőink egyedi igényei szerint. Számtalan fajtájú, méretű, típusú és színű papír csomagolóanyagot készítünk, akár kis tételekben is, rövid határidőre.

Friss cikkek, hírek

  • A papírzsebkendő
  • Doboztervezés
  • Díszcsomagolás. Szitanyomás vagy kasírozás?
  • Állateledel csomagolás: 10 hasznos ötlet
  • Mitől lesz sikeres egy élelmiszer csomagolás?

Szolgáltatások

Papírdoboz gyártás

Süteményes dobozok

Költöztető dobozok

Tároló dobozok

Egyedi doboz gyártás

Tegyen próbára minket, kérjen ajánlatot most! Levelet írok Telefonálok

Adatvédelmi tájékoztató ÁSZF

Budadoboz

Copyright © 2023 · Monochrome Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés