A csomagolóanyagok fajtái között vannak, amelyeket hosszú évszázadok óta használnak és van, amelyik csak az utóbbi pár évtizedben tört előre. És hogy melyek a csomagolóanyagok alapvető funkciói?
- védelem (áruvédelem és környezetvédelem), vagyis védje meg az árut a külső fizikai hatásoktól, és védje meg a környezetet az esetleges szennyezéstől!
- alkalmasság vagy praktikusság: vagyis legyen egyszerűen kezelhető: elosztás, szállítás, raktározás, adagolás, eladás során,
- informatív: legyen látható, hogy milyen termékről van szó, milyen a márka jellege, mennyi az ára, közérthető és befogadható módon legyenek feltüntetve a termékkel kapcsolatos információk: összetétel, lejárat dátuma stb.
- vevőbarát – ez kapcsolódik az alkalmassághoz, vagyis legyen tiszta, higiénikus, könnyen kezelhető, könnyen nyitható stb.
- marketing érték (meg lehessen különböztetni a versenytársak termékétől, legyen felismerhető, jellegzetes, legyen összhangban az arculattal).
Miért fontos a webáruházak számára a megfelelő csomagolás?
Bár a fenti felsorolás elsősorban a hagyományos áruházakban polcra helyezett termékek csomagolásáról szól, de minden egyes pontja érvényes akkor is, ha webáruházunk van. A védelem alapvetően fontos, hiszen ettől függ, hogy épségben jut-e el az adott áru a rendeltetési helyére. Egy silány kartondobozba helyezett termék könnyebben sérül a logisztikai folyamat során, nedvesség éri stb. Ebből is látszik, hogy nem érdemes spórolni a csomagolóanyag minőségén, hiszen sokkal többet kell kifizetnünk egy esetleges kártérítés során.
Lényeges a praktikusság! Amíg a webshop logisztikai folyamat során az áru eljut a vásárlóhoz, számtalanszor kell szortírozni, átpakolni, egymásra helyezni a csomagot. Fontos, hogy a szállításban, raktározásban részt vevő kollégák számára is könnyen kezelhető, praktikusan pakolható legyen a csomagolás.
Információ: ez különösen fontos a felgyorsult világban. A vásárlónak egy szempillantás alatt fel kell ismernie, hogy milyen áruról van szó, különben a szeme átsiklik a termék fölött. Ennél a funkciónál az is nagyon lényeges, hogy a csomagolóanyagra írt információ legyen érthető, ne legyenek benne értelemzavaró vagy helyesírási hibák. Lehet, hogy szuper a termék, de egyetlen szerencsétlenül bent maradt elütés (pláne, ha még vicces is) gallyra vághatja a szépen felépített brandet. Mert nem arról fogják megjegyezni a márkát, hogy milyen jó a termék, hanem hogy milyen hibát vétettek a termék csomagolásán.
Csomagolóanyagok fajtái a marketingben
A csomagolásnak rendkívül fontos szerepe van a marketingben, eladásban. Nem véletlenül nevezik a csomagolást “silent salesman”-nek, vagyis a néma kereskedőnek, eladónak. De mi a helyzet akkor, ha nem egy klasszikus áruházban kell versenyeznie egymással a termékeknek, hanem az online térben? Akkor is van lényeges funkciója a csomagolásnak marketing szempontból?
Természetesen igen. A csomagolásban teljesedhet ki a vállalkozás arculata. Ez különösen a webshopokra igaz! Mára a kereskedelem legfontosabb felülete online zajlik, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a cégünkkel kapcsolatos első fizikai benyomás a csomagoláson keresztül éri a vásárlót! Sőt, a csomagolással nemcsak a terméket juttatjuk el a háztartásokba, hanem a cégünkről is üzenünk. Nem mindegy, hogy mit hordoz ez az üzenet.
Csomagolóanyagok fajtái: miket használ egy webáruház?
Most általánosságban írunk a webáruházak csomagolási szokásairól, természetesen lehet eltérés a különböző termékek csomagolási szabályai miatt.
Csomagoló dobozok
A csomagolóanyagok fajtái közül az egyik legismertebb, széles körben elterjedt változata a hullámpapírból készített doboz. Ha csomagküldő dobozt szeretnénk választani a termékünknek, számtalan lehetőség áll nyitva számunkra. Választhatunk a különböző alapanyagok közül vastagság és erősség szerint, a hullámpapír színe pedig lehet fehér vagy barna is. Dönthetünk sima és nyomtatott kivitel mellett is, illetve méret, alak és a zárás típusa alapján is számtalan lehetőségünk van.
A két legnépszerűbb webshopos megoldás a tető fenék lapolt doboz és az önzáró csomagküldő doboz. Az előbbit ragasztó szalaggal lehet lezárni és a szalag eltávolításával kinyitni, utóbbit viszont ragasztó szalag nélkül is le tudjuk zármni. Ezek a csomagolóanyagok minden szempontból ideálisak: védik a terméket, könnyű, könnyen kezelhető, praktikusan lehet pakolni, egyszerűen és szépen dizájnolhatók, könnyen személyre, brandre, árura lehet szabni. Két legnépszerűbb méret:
- 240x160x130mm
- 360x260x110mm
Bizonyos határokon belül tetszőleges méretben lehet rendelni csomagolódobozokat. Kérjen tőlünk árajánlatot!
Fóliák
Milyen fóliákat használ egy webáruház?
Légpárnás fólia vagy buborékfólia
A webáruházak egyik legkedveltebb csomagolóanyaga a légpárnás fólia, rengeteg fajtája van, van belőle kétrétegű vagy háromrétegű. Ennek az anyagnak a legfontosabb szerepe a termékvédelemben teljesedik ki. A hagyományos buborékos fólia mellett egyre népszerűbb a nagy buborékos fólia, ami nemcsak az extra védelemért felel, de megállja a helyét térkitöltő anyagként is. Ahhoz, hogy a termékünk számára megfelelő légpárnás fóliát vásároljuk meg, először is fel kell mérnünk, hogy milyen védelmi igényei vannak a termékünknek, mekkora veszélynek van kitéve az anyagmozgatás során stb.
Sztreccsfólia
A sztreccsfólia a rögzítésért felel, használatával egyszerűbben tudunk több terméket egy csomagba helyezni. Könnyen lehet használni, ráadásul a színváltozatok miatt választhatunk a márka arculatához illeszkedő színű fóliát!
Tasakok
Tasakból is van jó néhány, megtalálhatjuk a méretben és kialakításban a termékünkre szabott megoldást. Simítózáras tasakból van csúszózáras vagy kenguruzsebes, visszazárható változat. Többféle anyagvastagságban (ezt jelzik a mikronnal) rendelhetünk tasakot attól függően, hogy mit szeretnénk becsomagolni. Az okmánytasakok, csomagkísérő tasakok használatával épségben és egyben maradnak a küldemény mellé helyezett számlák, papírok stb. A futártasakkal vagy biztonsági futártasakkal épségben érnek célba a kisebb, kevésbé érzékeny terméket.
Ragasztószalagok
A ragasztószalaggal zárjuk le a dobozt (hacsak nem önzáró dobozról beszélünk), fontos, hogy jól ragadjon, viszont aránylag egyszerűen el lehessen távolítani. Többféle színben, szélességben juthatunk hozzá, így akár a márkához illő dizájn része is lehet a ragasztószalag. Sőt, ma már vannak környezetbarát ragasztószalagok is, amelyeknek a ragasztószilárdsága könnyedén felveszi a versenyt a kevésbé környezetkímélő ragasztókkal.
Borítékok
A borítékokkal, légpárnás borítékokkal kisebb termékeket juthatunk biztonságosan célba. Változatos méretben, szabványméretben kaphatók. És ha masszívabb borítékra van szükségünk, válasszuk a futár tasakot!
Papír térkitöltők
A térkitöltő célja, hogy megakadályozza a csomagoló dobozba helyezett termék elmozdulását, sérülését, rázkódását szállítás, pakolás közben. Széles a választék a műanyagtól a biológiailag lebomló térkitöltőn át egészen a papírig. A csomagküldés során érdemes környezetbarát térkitöltőt választanunk különösen akkor, ha a termékünk vagy a cégünk hangsúlyozza a környezetvédelmi szempontokat.
Hogyan kell kinéznie és mit kell elárulnia egy szállításra kész csomagnak?
Egy szállításra kész csomag legyen tiszta, legyenek rajta egyértelműen feltüntetve a szállítási adatok, a szükséges instrukciók (törékeny stb.), ne legyenek rajta egyéb jelzések, csak, ami szükséges. Marketing szempontból előnyös, ha a dobozon felismerhető a márkajelzés és szép, gusztusos kivitelű, így a címzett örömmel tartja meg nemcsak a terméket, de a csomagolást is.
Védje a terméket, legyen egyszerűen kezelhető, legyen informatív, vevőbarát és legyen alkalmas marketing szempontból is.
A webáruház a csomagoláson keresztül lép fizikai kapcsolatba a vásárlóval, fontos a jó benyomás minden szempontból (védelem, információ, brand).
Legyen megfelelő méretű, minőségű, tiszta, a termékvédelem szempontjából hatékony.