Minden olyan vállalkozás, amely e-kereskedelemmel vagy bolti kiskereskedelemmel foglalkozik pontosan tudja, hogy a csomagolás és szállítás mennyire fontos a vevőkért folytatott harcban. A csomagolás nem csupán egy kartondoboz és a szállítás nem csupán a futárcégek szolgáltatása. Sokkal többről van szó, hiszen a vevő ezek segítségével találkozik előszőr a termékünkkel és alkot róla véleményt. Lehet, hogy még nem is jutott az áruhoz, de a csomagolást látva máris véleményt alkot róla. Ezért is fontos, hogy ne kövessünk el hibákat a csomagolás megtervezésekor, a tökéletes élményt tudjuk nyújtani a vevőink számára. Nézzük, melyek lehetnek a leggyakoribb csomagolási hibák.
1. Nem világos, hogy mit is rejt a doboz.
Ha nagyon sokat foglalkozunk a csomagolás részleteinek megtervezésével, könnyel előfordulhat, hogy pont a legfontosabb üzenet nem lesz világos a vevőnk számára: mi van a dobozban? A vásárlók sokszor nagyon gyorsan választják ki a terméket, ezért egyértelműnek kell lennie az összhatásnak. Kevesen bajlódnak az összes felirat aprólékos átolvasásával, első pillantásra legyen világos, hogy mit is tartalmaz a csomagolás. Az is el tudja dönteni, hogy mit vásárol, aki csak a termék megjelenése alapján választ.
2. Környezetbarát termék műanyag csomagolásban
Manapság egyre fontosabb a fogyasztók számára, hogy az általuk vásárolt termék környezetbarát legyen. Az élelmiszerek kiválasztásánál már lényeges szempont lehet, hogy fenntartható forrásból származzon, minél kisebb mértékben terhelje a környezetet. Nagyon kiábrándító csomagolás hibák, ha egy viszonylag drága bioélelmiszer műanyag csomagolásban pompázik. Figyeljünk arra, hogy a csomagolásunk anyaga összhangban legyen a termékkel. A kartondoboz például tökéletes választás lehet a legtöbb termék számára, ráadásul az újrahasznosíthatósága pozitív érzéseket kelthet a vásárlókban. De furcsa lehet az is, ha ugyan hullámpapír dobozokat használunk, de azok műanyag térkitöltőkkel vannak kibélelve. Remek megoldás lehet ezekben az esetekben a különféle papír térkitöltők alkalmazása. Ezek ugyanúgy el tudják látni a funkciójukat, védik az árut, és közben nem termelünk végeláthatatlan mennyiségű nem lebomló hulladékot.
3. A kinyithatatlan doboz
Minden szülő ismeri azokat a gyerekjátékokat, amelyeket csak komoly szerszámok segítségével lehet kinyitni. Ne kövessük el azt a hibát, hogy olyan csomagolást alkotunk meg, amely ugyan tetszetős és minden információt tartalmaz, de a kicsomagolása nehézkes. A vevő nem azért vásárolja meg a terméket, hogy utána a kinyitásával bajlódjon, hanem szeretné minél hamarabb használatba venni. Fontos, hogy a csomagolás megtervezésekor ügyeljünk arra, hogy a kinyitás folyamata is egyszerű, könnyű legyen. A próbapéldányok elkészülte után zárjuk le azokat és próbáljuk meg kinyitni a dobozainkat. Ha csak ollóval vagy éppen késsel sikerül a termékhez jutni, érdemes újragondolni a csomagolásaink megtervezését. Nagy segítséget nyújthatnak a különböző típusú önzáró kartondobozok, melyeket eleve úgy terveztek, hogy a nyitása és zárása egyszerű és világos legyen. A csomagolási hibák velük könnyel elkerülhetők.
4. A csomagolás nem különbözik a versenytársaink megoldásaitól
Azokban az iparágakban, ahol különösen nagy a termékek közötti verseny hangsúlyos szerepet kap a megkülönböztethetőség. Tudjuk, hogy a csomagolás egyik szerepe a termék kiemelése a versenytársak közül, ezért olyan megoldást célszerű választani, ami egyedivé teszi dobozainkat. A vevőnek már első pillantásra meg kell tudnia különböztetni az általunk forgalmazott árut a többi hasonló terméktől. Használhatunk olyan formát amelyik egyedi, de az is elég lehet, ha a kartondoboz dizájnja kiemelkedik a sokaságból. Nem ritka eset, ha egy gyártó vagy kereskedő a piacvezető megoldásait másolja le, de ha mindenki így tesz, akkor minden csomagolás ugyanúgy fog kinézni. Ne kövessünk el ilyen csomagolási hibát. Merjünk kreatívak lenni és próbáljunk ki egyedi színeket, motívumokat és formákat.
5. Nyomtatási hibák
Nincs annál bosszantóbb, ha az aprólékosan megtervezett csomagolásunkon elírások, rosszul leírt kifejezések szerepelnek. Ez egyrészt felesleges extra költséget is jelenthet a termék gyártójának, hiszen a hibás feliratokat javítani kell, akár az áruk visszahívása is felmerülhet. Másrészt az ilyen csomagolási hibák a márkánk értékét is erősen rombolják. A rossz felirat azt az üzenetet közvetíti rólunk, hogy nem vagyunk elég alaposak, nem fordítunk elég figyelmet a minőségre. A vevők akár azt is gondolhatják, hogy a termékünk is gyengébb minőségű, hiszen már a feliratokat sem tudjuk jól leírni. Mindig alaposan ellenőrizzük a végleges csomagolást és dizájnt, hogy semmi esetre se maradjanak bosszantó hibák a feliratokban.
6. Gyenge minőségű alapanyagok
A lenyűgöző csomagolás a minőségi alapanyagoknál kezdődik. Sokan gondolnak úgy a hullámpapírra és a kartonra, mint olcsó, eldobható anyagra. A valóság azonba az, hogy nagyon sokféle minőségű papírral találkozhatunk. Ha tényleg magas minőségű terméket gyártunk, amelyet attraktív, minőségi csomagolásba szeretnénk helyezni, akkor elkerülhetetlenek a megfelelő alapanyagok. Vannak, akik a csomagoláson szeretnék megtakarítani a termékük esetlegesen megnövekedett gyártási költségeit. Ha kartondobozainkat olcsó, esetleg hibás papírból készítjük, akkor a csomagolás is gyenge minőségű lesz és hozza meg a várt hatást. Rossz esetben a termék védelme is romlik, egy könnyen szakadó, nem elég erős kartondoboz sok bosszúságot és magas költségeket okozhat.
7. Sok csomagolási hulladék
Nagyon gyakori a csomagolási hibák közül, hogy a termékünket feleslegesen sok csomagolóanyagba öltöztetjük. Több rétegű kartondobozok, térkitöltők és műanyag fóliák, zacskók állhatják útját a termékre vágyakozó vásárlónknak. A túl sok csomagolás komoly pazarlás, nem csak a környezetet terheljük vele, de a pénztárcánk is megérzi a felesleges anyaghasználatot. Minden esetben gondoljuk át, hogy milyen csomagolóanyagra is van szükségünk, abból mennyi vagy mekkora szükséges. Felesleges a terméknél jóval nagyobb kartondobozt használni, ha az árura méretezett egyedi dobozt is alkalmazhatunk. Ezzel nem csak a felesleges alapanyaghasználatot kerüljük el, hanem a szállítás is költséghatékonyabb. Ugyanabba a szállítóeszközbe több dobozunk is befér, ha azok kisebbek. Ráadásul sok vásárló felesleges pazarlásnak érezheti a szükségtelen mennyiségű csomagolást. Negatív hatással lehet a márkánk elfogadottságára, ha a kicsomagolásnál egy rossz élmény éri a vevőinket.
8. A csomagolás tesztelésének hiánya
Csomagolási hibát könnyű elkövetni, de igazából akkor lehetünk nagy bajban, ha ezeket a hibákat nem próbáljuk meg megtalálni és kijavítani. Minden csomagolást tesztelésnek kell alávetni. Gondoljuk végig, hogy a dobozunk milyen fázisokon megy keresztül. Tekintsük át, hogy mi történik a csomagolástól a doboz vevő általi kibontásáig. Könnyen tudunk csomagolni? Gyorsan és biztonságosan lezárható a doboz? Könnyen pakolható és szállítható? Védelmet nyújt a termék számára? Olvashatók a feliratok a bolt polcain is? A dizájn attraktív és informatív is? Könnyen kibontható és praktikus? Ha minden kérdésre tudjuk a választ, akkor jó úton haladunk, hogy a csomagolás beteljesítse a neki szánt feladatokat.