A hullámpapír és karton csomagolóipari termékek piaca évek óta gyors ütemben növekszik. Sok tényező hozzájárult ehhez a folyamatos bővüléshez, elég az e-kereskedelemre vagy a környezettudatos szemléletmód terjedésére gondolni. Vagy akár arra, hogy miként vált teljesen hétköznapivá az étel-házhozszállítás az elmúlt években. Úgy gondoljuk, hogy mindenkinek, aki bármilyen formájú, típusú vagy méretű papír csomagolóanyagot használ fontos lehet tudni, hogy melyek is az aktuális trendek az iparágban és mire lehet számítani a közeljövőben. Aki tisztában van azzal, hogy milyen folyamatok játszódnak le körülötte, az könnyebben használhatja ki a trendeket és maximalizálhatja a profitját.
A hullámpapír népszerűsége.
A hullámpapír dobozok, vagy egyszerűség kedvéért hétköznapi nevén a kartondobozok, kiemelkedő helyet foglalnak el napjaink csomagolási megoldásaiban. A kartondobozok számos iparágban ott vannak, csomagolnak beléjük napi vagy tartós fogyasztási cikkeket, élelmiszereket, italokat vagy éppen elektronikai termékeket. Nem csak az iparágak hatnak a csomagolóanyagokra és a csomagolási megoldásokra, de a csomagolóanyag-ipar trendjei is meghatározzák, hogy mibe és hogyan csomagolnak az egyes üzemek és kereskedők. Összeállítottunk egy listát, amely bemutat 3+3 aktuális trendet. 3 olyat, amelyik évek óta meghatározó a csomagolások esetében és várhatóan még sokáig velünk lesz és 3 olyat, amelyik csak az elmúlt időszakban erősödött meg, de fontos lehet a közeljövőben.
1 – A környezetbarát csomagolóanyag
Szerte a világban egyre több fogyasztó számára válik egyre fontosabbá a környezetbarát csomagolások használata. Az emberek egyre jobban ismerik a műanyagok természetre gyakorolt káros hatását és sokan aggódnak a környezetszennyezés vagy a növekvő szeméthegyek láttán. Ezzel párhuzamosan a termékek gyártói is felismerték, hogy a nem környezetbarát csomagolás negatívan befolyásolhatja a márkáik elismertségét és forgalmát. Ki ne szeretne egy terméket inkább egy lebomló kartondobozban megkapni, mint egy akár évszázadokik megmaradó műanyag csomagolásban? A hullámpapír termékek kielégítik a környezetvédelmi igényeket és az iparági szakértők szerint ezért is fog hosszú távon növekedni az ilyen csomagolások iránti igény. A kartondoboz könnyen újrahasznosítható vagy újra felhasználható. Az a doboz, amelyikbe csomagoltuk az általunk gyártott terméket lehet, hogy hamarosan egy egészen más jellegű áru csomagolásaként fog újjászületni, ezzel is védve a környezetünket.
2 – Hullámpapír, a könnyű megoldás
Az emberek környezettudatossága nem csak azt jelenti, hogy előnyben részesítik az újrasznosítható csomagolásokat, hanem azt is, hogy elítélik a felesleges csomagolásokat, a pazarlást. Észak-Amerikában és Európában egyre több online áruház szembesül azzal, hogy az általuk használt csomagolás mennyiségét kritikával illetik a termék vásárlói. A csomagolás mennyisége persze nem csak esztétikai vagy környezeti kérdés, de nagyon erősen gazdaságossági is. Minél több és nehezebb a csomagolás, annál nagyobbak a szállítási költségek és annál nehezebb versenyképes áron kínálni a termelőknek az értékesítésre szánt áruikat. Ebben segíthet a jól megtervezett kartondoboz.
A hullámpapír nagy előnye, hogy többféle minőségben, méretben elérhető, és súlyához képest jelentős teherbírással rendelkezik. Egy egészen könnyű kartondobozba egészen nagy súlyú termékeket is csomagolhatunk. Sőt, tág határok között alakíthatjuk ki a doboz méretét és formáját, idomulva a termék alakjához. Ez azt jelenti, hogy nem a felesleges levegőt vagy a nehéz csomagolást szállítjuk ki a vevőnek, hanem a terméket minimális mennyiségű csomagolással. Ezért is hódítanak az egyre könnyebb és vékonyabb, de mégis erős hullámpapír típusok és ez a trend várhatóan hosszú távon velünk marad. Nagyon jó példa erre a trendre a pizza doboz. Ezek esetében néhány éve Észak-Amerikában még egyeduralkodó volt a B-hullám, de egyre nagyobb teret nyer a vékonyabb és könnyebb E-hullám.
3 – E-kereskedelem – a növekedés záloga
Az elmúlt években, de különösen 2020-ban, az online vásárlások korábban soha nem látott magasságokba emelkedtek. Teljesen megszokottá és a mindennapjaink részévé vált, hogy különböző futárcégek autói cikáznak az utcáinkon és viszik házhoz a neten megrendelt termékeket. Legyen szó akár ételről, akár ruhaneműről vagy éppen valamilyen drágább elektronikai eszközről. A házhozszállítás ma már nem is működhetne kartondobozok nélkül, amelyek tökéletesen kielégítik a szállítás és értékesítés igényeit. Amíg lesz e-kereskedelem, addig lesz igény kartondobozra is. Ugyanakkor ez az igény meghatározott egy új trendet is: az online kereskedelemre specializált dobozokat. Egyre több kereskedő ismeri fel, hogy nem csak védelmi funkciója lehet egy doboznak. Nem csak arra való, hogy megvédje a terméket a szállítás alatt, hanem arra is, hogy a cég marketing üzeneteit hordozza és esztétikus megjelenésével növelje a vevői elégedettséget. Várható, hogy a kartondoboz gyártók fokozottan fejlesztik az ilyen típusú termékeiket és egyre újabb és újabb féle dobozok kerülnek ki a gyártósoraikról.
+1 – A tökéletesen illeszkedő kartondoboz
Az e-kereskedelem térnyerésével jelent meg egy fontos új trend, a tökéletesen a termékre illeszkedő kartondoboz. Elsősorban a csomagküldéssel foglalkozó nagy nemzetközi vállaltok irányából érkezett az igény, hogy a dobozok minél jobban illeszkedjenek a termékre. Ennek két oka is volt. Egyrészt a nagy verseny költséghatékony megoldásokat kíván meg minden téren, így fontos, hogy a kartondoboz minél kisebb és könnyebb legyen. Ne legyen benne feleslegesen szállított levegő, mivel sok áruféleség esetében nem is a súly, hanem a térfogat határozza meg a szállítási költségeket. Másrészt egy termékre simuló, egyedileg tervezett doboz sokkal nagyobb vásárlói élményt nyújt. Így nagyobb lehet az elégedettség a becsomagolt termékkel szemben. Vagyis növelhető a visszatérő vásárlók aránya.
+2 – Értékesítésre kész csomagolások
Ugyancsak meghatározó trend lett a kiskereskedelmi értékesítésre kész csomagolások térnyerése. Korábban egy kartondoboznak a védelmi funkciója volt a meghatározó, vagyis az, hogy biztosítsa a termék biztonságos szállítását a gyártótól a boltig. A dobozokat ott felbontották és termékeket egyesével a polcokra vagy az értékesítés helyére pakolták. Ezért nem volt fontos a doboz megjelenése, hiszen sohasem találkozott a vásárlóval. Manapság viszont ez sok kereskedőnél megváltozott. A csomagolás már teljes egészében megjelenik az eladótérben és nem csak védelmi szerepe van, de fel kell hívnia a figyelmet a termékre is. Ez a megoldás – mint annyi minden más is – a gazdasági racionalitásból ered, hiszen egy ilyen kartondobozzal jelentősen csökkenthetők a kiadások. Nem csak kevesebb hullámpapírra van szükség, de egyes felmérések szerint akár 50%-kal is csökkenthetők a csomagkezelési költségek.
+3 – Betekintést engedő csomagolások
Viszonylag új trend, de mindenképpen figyelemre méltó a betekintő ablakok megjelenése a kartondobozokon. A csomagolás vevőcsalogató funkciójának előtérbe kerülésével párhuzamosan megjelentek a különböző lehetőségek, amely láthatóvá teszik a terméket. Az értékesíteni kívánt áru nem csak egy doboz belsejében, magányosan várja a vásárlóját, hanem kívülről látható is. Általában stancolt dobozokon alkalmaznak valamekkora kivágást és azt valamilyen átlátszó anyaggal, fóliával fedik. A tapasztalatok szerint nagyon sokat segíthet a termék értékesítésénél, hiszen a vásárló pontosan tudja mit vesz, látja a terméket. A kivágás mérete, alakja vagy éppen elhelyezkedése tág határok között változtatható, igazán egyedi kartondoboz alkotható meg a segítségével.