Az utánvétes csomag feladás az egyik legbiztonságosabb postai vagy futárszolgáltatás, ha azt szeretnénk, hogy az általunk feladott csomag biztosan a címzett kezében landoljon. Érdemes tisztában lenni a csomag feladásának utánvétes lehetőségével ha webshopunk van, de akkor is, ha marketplace-en, vaterán, egyéb online felületeken adunk-veszünk használt termékeket.
Viszont annak, aki már mindent tud az utánvétes csomagokról, de még nem tudja milyen dobozba csomagoljon, ajánljuk egyedi dobozgyártási szolgáltatásunkat:
És akkor nézzük meg a legfontosabb tudnivalókat erről a folyamatról.
Mi az az utánvétes csomag?
Az utánvétes csomag árát (és gyakran a kézbesítés költségét is) kézbesítéskor a címzett fizeti ki a postásnak vagy a futárszolgálat munkatársának. Ha nincs fizetés, a futár nem adja át a csomagot, így elvileg nem kerülhet illetéktelen kezekbe a küldemény. Bár a futárszolgálatok utánvétes szolgáltatását gyakran jelölik COD jelzéssel, ami a cash on delivery-t rövidíti (készpénz fizetés a kézbesítéskor), ma már a készpénz mellett fizethetünk bankkártyával, online fizetéssel.
A járványhelyzet miatt a készpénzes fizetést a legtöbb szolgáltató igyekszik kikerülni különböző érintésmentes kézbesítési technológiák bevezetésével. A csomagautomaták terjedésével pedig kifejezetten biztonságos, kényelmes és gazdaságos lett az utánvétes csomagküldés.
Ha a Magyar Posta szolgáltatásai között keressük az utánvétet, jó tudni, hogy ezt a szolgáltatást gyakran árufizetésnek, sőt, bérmentesítés nélküli vagy régiesen portónak is nevezik (levelekre és csomagra egyaránt). Ma már azért jellemzően az utánvét kifejezéssel fogunk találkozni.
Ki fizet ilyenkor?
Alapesetben a címzett fogja kifizetni a csomag értékét és a szállítási szolgáltatás díját. Természetesen lehet olyan opciót is választani, hogy a címzett csak a csomag árát vagy csak a szállítás költségét fizeti ki. Ezt fontos előre tisztázni. A csomagért kifizetett összeget a futár veszi át a címzettől (készpénzben vagy bankkártyán) és a futárcég (vagy a közvetítő partner) fogja átutalni a pénzt a feladónak.
Mire kell figyelni, amikor utánvétes csomagot adunk fel a postán?
Az utánvétes csomagfeladásnál fontos, hogy megfelelő módon, pontosan, jól olvasható kézírással vagy nyomtatványkitöltővel írjuk meg a címzést. És természetesen a gondos, biztonságos, környezetkímélő és esztétikus csomagolásról se feledkezzünk meg!
Mikor utánvétes csomagot adunk fel a postán figyeljünk arra, hogy a posta nem a címre kézbesíti autamtikusan a csomagot, hanem az illetékes postára viszi el és ott letétbe helyezik. Vagyis a címzett úgy juthat hozzá a csomaghoz, ha elmegy a postára és kiegyenlíteni a számlát.
Külön szolgáltatási díj fejében kérhetjük a csomag címre kézbesítését. Ha a címzett mégsem tudja átvenni a küldeményt, akkor az illetékes postán még megteheti 5-10 munkanapon belül. Ez a szolgáltatást az MPL Üzleti csomagszolgáltatásokhoz vehető igénybe.
Ahhoz, hogy elkerüljük az esetleges félreértéseket, tisztázzuk a postai szolgáltatások menetét, és azt is, hogy az adott kézbesítőnél van-e bankkártyás fizetési lehetőség!
Amennyiben feladóként a bankszámlára utalás opciót választottuk, a küldemény kézbesítését követő második munkanapon esedékes az árufizetés vagyis az utalás. Készpénzben történő kifizetés esetén az utalás a kézbesítést követő negyedik munkanapon várható.
A Magyar Posta szolgáltatásai között nem szerepel nemzetközi utánvételes csomagküldési lehetőség.
Mire kell figyelni, amikor mi kapunk utánvétes csomagot?
Ebben az esetben is azt kell tisztázni, hogy mi az, amit címzettként nekünk kell kifizetni és hogy milyen módon tujduk átvenni, milyen fizetési lehetőségek állnak a rendelkezésünkre? Ahogy sok más esetben, itt is a pontos információátadás a kulcsa a sikeres szolgáltatásnak. Vagyis: címzettként jussunk hozzá az alábbi infókhoz:
- mikor érkezik a csomag?
- hova küldik? (Az illetékes postára, csomagautomatába vagy a címünkre.)
- melyik cég hozza?
- tudjuk-e a futár elérhetőségét?
- pontosan mit tartalmaz a csomag?
- mennyit kell fizetnünk?
- milyen fizetési lehetőségeink vannak? (készpénz, bankkártya, online fizetés)
Lehet futárszolgálattal is utánvétes csomagot küldeni?
A legtöbb futárszolgálatnál lehet utánvétes csomagot küldeni. Az egyes cégeknek eltérhet az árszabása, szabályzata, érdemes összehasonlítani, hogy a számunkra legoptimálisabb szolgáltatást tudjuk igénybe venni. Az sem mindegy, hogy mennyi idő múlva kapjuk meg az utánvét összegét a futárcégtől!
A teljesség igény nélkül: az UPS esetében az utánvét utalása akár 10-14 munkanapot is igénybe vehet, a DPD minden hét keddjén-szerdáján utalja a feladónak a beszedett összegeket, a GLS pedig a kézbesítést követő harmadik, negyedik munkanapon szokott utalni. Ha rendszeresen küldünk utánvétes csomagot, érdemes leszerződni egy futárcéggel, így gördülékenyebb és kiszámíthatóbb lesz a folyamat.
Csomagautómatánál (pl. Foxpost) is feladhatod az utánvétes küldeményt, ebben az esetben fontos kérdés, hogy a címzett egy automatában fogja-e átvenni a csomagot vagy címre viszik neki. Az előbbi esetben bankkártyával fogja tudni kiegyenlíteni az utánvét összegét, viszont ha címre viszi neki a futár, akkor lehetősége lesz készpénzes fizetésre is.
Mennyi a felső értékhatára az utánvétes csomagfeladásnak?
Az egyes szolgáltatóknál eltérhet az utánvétes csomagfeladás felső határa. A GLS-nél és a DPD-nél például 500 000 (egész pontosan 499 999) forint ez a határ, de mindenképp egyeztessünk a szolgáltatóval a pontos összeghatárokról!
A kézbesítő csak akkor adja át a csomagot, ha a címzett kifizeti a küldemény értékét és a szállítás költségét. (Természetesen lehet csak a csomagot vagy csak a szállítást fizettetni.)
Tisztázzuk, hogy pontosan mit kell fizetnie a címzettnek (a csomag árát és a szállítást vagy csak a csomagot esetleg csak a szállítás költségét.)
Tájékozódjuk előre, hogy a csomagot milyen módon tudjuk kifizetni (készpénz, kártya, online utalás), és azt is tisztázzuk a feladóval, hogy a futártól, postástól vesszük-e át a csomagot, vagy az illetékes postára kell menni érte?