Amikor a vásárlási magatartásokat vizsgáljuk, nem feledkezhetünk meg a csomagolásról sem, hiszen az ugyanolyan fontos lehet, mint maga a termék. Szem előtt kell tartanunk, hogy a csomagolásunk az első érintkezési pont a fogyasztó és az értékesített termék között. Érdemes tehát időt, pénzt és erőfeszítést fordítani egy minőségi élelmiszer csomagolás megtervezésre.
Az élelmiszeripari termékek tökéletes csomagolásának elkészítése azonban kihívást jelenthet, különösen, ha még nincs tapasztalatunk a témában. Ezért is érdemes áttekinteni, hogyan lesz sikeres egy élelmiszer csomagolás.
Válasszuk ki a csomagolás anyagát és típusát
Nagyon sokféle anyag és csomagolás létezik, ami azt jelenti, hogy számos lehetőség közül választhatunk termékeink csomagolásának elkészítésekor. Legelőször el kell döntenünk, hogy használunk-e többek között tasakot, dobozt, tálcát, zacskót. Azt is meg kell választanunk, hogy hogyan zárjuk le a csomagot, meg kell határoznunk a konkrét jellemzőit, és ki kell választani a legmegfelelőbb csomagolóanyagot anyagot. Ezen lépések végrehajtásához olyan szempontokat kell figyelembe vennünk, mint a termék alakja, jellege, mérete és súlya.
Ismerjük meg az iparági előírásokat
Minden cégnek meg kell felelnie az országában érvényes csomagolási előírásoknak. Ellenkező esetben súlyos következményekkel kell szembenézniük, mint a pénzbírsággal vagy akár az engedélyek elvesztésével. Ismerjük meg a működési terület hatóságai által elrendelt kulcsfontosságú szabályokat a büntetések elkerülése érdekében.
Kutassuk fel a versenytársakat
A csomagolásnak számos funkciója van, és ezek egyike, hogy segítse márkát és termékeit kiemelje a többi közül. Ne feledjük, hogy a termékünk a versenytársak melletti polcra kerül. Ebben az esetben az utolsó dolog, amit szeretnénk, hogy a mi csomagolásunk hasonlítson az övékéhez. Ezért is nagyon fontos a sikeres élelmiszer csomagolás kiválasztásánál a versenytársak tudatos felmérése. Ők milyen alapanyagokba csomagolnak, milyen megjelenést alkalmaznak, mivel próbálnak kitűnni a többi termék közül. A versenyből kiemelkedő alternatívák visznek minket a csúcsra. Vizsgáljuk meg a versenytársak csomagolását az online térben vagy az áruházban, és elemezzük azok gyengeségeit és erősségeit!
Válasszuk ki a tervezés fő elemeit egy átfogó terv alapján.
Ahhoz, hogy az élelmiszer csomagolás sikeres legyen, mérlegelni kell, hogy a márkát képviseli-e, és van-e jellegzetes egyénisége. Ezenkívül azt az imázst kell továbbítania, amelyet a márka közvetíteni szeretne. Ne feledjük, hogy a csomagolás általában mind a termék, mind a mögötte álló márka minőségét is jelzi. Ebben az értelemben a dizájnelemeket a márka arculatának megfelelően kell kiválasztani, ami azt jelenti, hogy egyező színekkel, betűtípusokkal, logókal dolgoznunk.
Adjunk hozzá további értéket, információt
Sok élelmiszeripari cég recepteket, tippeket vagy szolgáltatási javaslatokat helyez el a termék csomagolásán, és ez egy ügyes stratégia lehet az üzleti sikerhez. Az élelmiszer csomagolás értékének növelése ösztönzi a fogyasztót a termékek megvásárlására.
Ennek a stratégiának a végrehajtása jelentős segítséget jelenthet azoknak, akik széles körben használt, de elterjedt termékeket értékesítenek. Helyezzünk el valami értékeset, érdekeset a csomagoláson, hogy vonzóbbá tegyük a terméket.
Néhány tipp:
- Helyezzünk el információkat a márka webhelyéről vagy közösségi média platformjáról termék csomagolásán, hogy kihasználhassuk az online jelenlétét.
- Készítsünk próbanyomatot és próbacsomagolást annak ellenőrzésére, hogy minden dizájnelem megfelel-e a márka irányelveinek és előírásainak.
- Legyünk kreatívak és merjünk újítani! Az eredetiség a legjobb szövetséges lehet a sikeres élelmiszer csomagolás elkészítésekor.
Élelmiszer csomagolási trendek
A sikeres élelmiszer csomagolás kialakításához érdemes áttekinteni, hogy milyen trendek figyelhetők meg a világban. Sokat segíthet a számunkra, ha tudjuk merre tart a csomagolástechnológia fejlődése vagy éppen mi foglalkoztatja a szakembereket. Ez abban is segíthet nekünk, hogy biztosan olyan csomagolást válasszunk, amelyik hosszú távon megfelelő lesz. Illeszkedik a jelenlegi trendekhez, sőt, akár valamilyen előremutató elemet is tartalmaz.
Fenntarthatóság.
Napjainkra bebizonyosodott, amit sok szakember már évek óta ismétel, hogy sok vásárló meg akar győződni arról, hogy az elfogyasztott élelmiszerek nem csak megfelelően vannak csomagolva, hanem a csomagolásuk is az etikus eljárások szerint történik.
Ezért fontos az élelmiszerek tudatos beszerzése is. Emiatt a fenntartható csomagolás következő lépése a műanyag felhasználás csökkentése, valamint az általuk használt termékek lebomlásához szükséges idő csökkentése.
Emiatt sok vállalat keresi a biológiailag lebomló csomagolóanyagok gyártásának módjait e célok elérése érdekében.
Metamorfózis
Bár furcsán hangzik, a meghatározás pontos. A márkák a dizájn egyik elemét használják, és egy másikba alakítják át.
Ez eltér a legutóbbi trendektől, mert teljesen vizuális. Ebben az esetben ez egy optikai csalódás, amely felkelti a fogyasztók figyelmét és vonzza őket.
A metamorfózis-stratégia használata az élelmiszer csomagolás vizuális megjelenésébe egy módja annak, hogy a márka kitűnjön a versenytársak közül.
A technológia által lehetővé tett megoldások
Sokak számára ez még mindig meglepő dolgokról van szó, mert nehéz elképzelni olyan ételeket, amelyeken valamilyen technológiai megoldás található. Azonban ma már ez lehetséges és nagyon sok módja van ennek elérésére.
Egyes élelmiszer-csomagolásokhoz különböző kódok tartoznak, például a QR-kód, amelyek lehetővé teszik a fogyasztó számára, hogy beolvassa azokat, és további részleteket tudjon meg arról, hogy mit eszik. De a technológia előnyei a csomagolásban még nem értek véget – sok más dolog teszi ezt a trendet. Például vannak szórakoztató technikai megoldások is. A 2018-as labdarúgó-világbajnokságon a Budweiser Beer söröspoharakat gyártott beépített LED-lámpákkal, amelyek minden alkalommal felgyulladnak, amikor a rajongó ujjongott – minél jobban ujjongott, annál több lámpa aktiválódott!
Maximalizmus
Ahelyett, hogy az élelmiszer csomagolás egyszerűbb dizájnjait valósítanánk meg, új, feltörekvő trend, hogy a csomagolás gazdag vizuális részletekben, amelyek felkeltik a fogyasztók figyelmét. Ezért napjaink egyik új élelmiszer csomagolási divattrendje az a termékek részletgazdag, feltűnő, sőt, egyese esetekben akár fényűző megjelenése is.
Elköteleződés az érzelmeken keresztül
Bizonyosan állíthatjuk, hogy az emberek élményekre vágynak, ezért az érzelmi elkötelezettség az egyik legfontosabb tényező a reklámokban és a dizájn kialakításakor. Ennek megfelelően számtalan sok élelmiszereket forgalmazó gyártó beépítette ezt a tényt a tervezésébe. Számos egyéb élelmiszer-csomagolási trend van kialakulóban, és nehéz volt kiválasztani a fenti néhányat, hogy bemutassuk a dizájn lehetséges jövőjét. Azt azonban biztosan tudjuk, hogy az általunk említettek nagyon relevánsak jelenleg, és a jövőben várhatóan csak növekedni fognak.